English
Latvian
Reklāmkarogs
ĒRIKS BOŽIS "DIENIŠĶĀ MAIZE"
15.05.-30.05.2010
Maize. Viens no tiem “lielajiem” vārdiem, kas ir izbrīvējis sev atsevišķu vietu mūsu apziņā, sakāmvārdos un teicienos. Nesteidzīgais maizes laušanas rituāls, savu kulmināciju ieguvis Svētajā Vakarēdienā,  ir bijis iedvesmas avots daudziem mākslas darbiem. Read More Taču ērtībās balstītais patērēšanas laikmets ir ieviesis savas korekcijas - šodien vairums maizes pie mums nonāk jau sagrieztā veidā, neizsaucot pārāk lielu vēlēšanos, piemēram, iemūžināt sagrieztu tostermaizi kādā idilliskā glezniņā. Maizes ražošanas tehnoloģijas ir noņēmušas maizei mistisko svētuma auru. Read More Šajā pretrunā arī ir radusies mana ideja rīkoties pretēji, tas ir - ar tehnoloģiju palīdzību mēģināt atrast maizes un mākslas saskares punktus, mēģināt atkal piešķirt maizei pārlaicīgas un mistiskas vērtības statusu. Tas izdarāms vārda tiešā nozīmē “ielūkojoties dziļāk” maizē ar elektronu mikroskopa palīdzību. Paņemot pāris milimetru paraugus no dažādiem maizes veidiem un aplūkojot tos elektronu mikroskopā daudzu tūkstošu reižu palielinājumā, ir redzami objekti, ainavas, klusās dabas un, iespējams, pat portreti – skatītājam tik tuvie jēdzieni, kas attiecināmi uz mākslu, pēkšņi atklājas mikroskopiskā, no maizes nogrieztā paraudziņā.
Fotografēšana ar elektronu mikroskopu ir ļoti līdzīga fotografēšanai ar parasto fotokameru - arī šeit ir jāiestāda fokuss, jāņem vērā asuma dziļums, jāizvēlas fokusa attālums un kompozīcija. Bet brīdī, kad datora monitorā lēnām, pikseli pa pikselim veidojas attēls, sajūta ir tāda pati kā kādreiz, skatoties attīstītāja vanniņā peldošajā fotopapīra loksnē un ar vieglu satraukumu gaidot rezultātu.

Ēriks Božis par projektu „Dienišķā maize”