English
Latvian
Reklāmkarogs
EKSPOZĪCIJA

Latvijas Fotogrāfijas muzeja pastāvīgā ekspozīcija „Fotogrāfijas attīstība Latvijā. 1839. – 1940.” ir izvietota trīs zālēs un tā ietver eksponātus gan no Latvijas Fotogrāfijas  muzeja, gan Rīgas Vēstures un kuģniecības muzeja krājuma, gan privātkolekcijām. Ekspozīcijas autors ir foto vēsturnieks Pēteris Korsaks, kurš muzejā strādājis ilgus gadus kā speciālists. Unikālie, daudzu gadu gaitā savāktie eksponāti sniedz priekšstatu par fotogrāfiskā procesa attīstību pasaulē un Latvijā.

Pirmajā zālē apskatei izlikti vissenākie foto attēli, kas Latvijas teritorijā saglabājušies vairs tikai nedaudzi – dagerotipi, kuru pamatne ir pulēts, apsudrabots varš, ambrotipi uz stikla pamatnēm un ferotipi uz dzelzs plāksnītēm. Apmeklētājiem ir iespēja ielūkoties senlaicīgā fotokamerā, kas darināta no koka un paredzēta stikla platēm. Veroties otrādi projicētajā attēlā uz kameras matstikla, iespējams apjaust, kā agrāk fotogrāfs darbojies, plānojot kadru un noregulējot asumu.

Plašais fotogrāfiju klāsts no 20.gadsimta sākuma sniedz priekšstatu gan par mainīgajām modes tendencēm, gan par izzudušām dabas ainavām un arhitektoniskām celtnēm, kas līdz mūsdienām nav vairs saglabājušās – te dokumentēti Melngalvju nams, Smilšu un Kārļu vārti Rīgā, Staburags un citas vietas. Vitrīnās izvietoti seni foto albumi un piederumi, kas bija neaizvietojami fotogrāfa darbarīki vēl pirms elektrības ieviešanas sadzīvē.

Otrajā un trešajā zālē eksponētie materiāli raksturo latviešu fotogrāfu darbību 20.gadsimta pirmajā pusē. Ekspozīcijā ietverti gan tā brīža notikumus atainojošas fotogrāfijas, kurās fiksētas latviešu strēlnieku gaitas vai kara postījumi, gan dažādi portretuzņēmumi, starp kuriem kā ievērojamākie jāmin fotogrāfa Māra Lapiņa uzņemtā Jāņa Čakstes ģīmetne un Viļa Rīdzenieka darbs - Emīla Dārziņa mātes portrets, par kuru autoram tika piešķirta zelta medaļa Vimbldonā 1928. gadā. Vitrīnās apskatāmas Latviešu Fotogrāfiskās biedrības dibinātāja Mārtiņa Buclera izdotās pastkartes ar Raiņa un Aspazijas portretiem,  žurnāls „Stari”, kurā tika publicēti raksti par fotogrāfiju, un citi priekšmeti, kas liecina par fotogrāfu aktivitātēm, to vidū – katalogi, vizītkartes, diplomi, nozīmītes. Unikāls eksponāts ir rūpnīcas VEF 1930.gadu beigās ražotā miniatūrā fotokamera Minox, kas šobrīd ir iekļauta Latvijas kultūras kanonā kā „visu laiku spilgtākais nacionālā dizaina un rūpniecības zīmols.”